WYGODNE SMAROWANIE BIEŻNI PIERŚCIENI BIEGOWYCH I ROLEK NOŚNYCH
Dobór właściwego medium do smarowania powierzchni toczących się po sobie elementów
stanowi jeden z istotnych problemów, z jakim spotyka się obsługa obiektów typu walczak
obrotowy. Środki na bazie olejów lub czasami nawet używanie wody, powodują niekorzystne
zjawiska w wierzchnich warstwach bieżni tocznych. Na pierścieniu - widocznym na
zdjęciu poniżej - pokazano efekty zjawiska pittingu, polegającego na wykruszaniu
się fragmentów materiału, podlegającego zmiennym naciskom w obecności nieściśliwego
płynu. Mikropęknięcia obecne na powierzchni pierścienia (i/lub rolki) zostają wypełnione
przez olej (lub wodę) a ten(ta), skompresowany(a) pod wpływem bardzo dużych nacisków
kontaktowych, powoduje dalszą propagację tych defektów, ostatecznie aż do uzyskania
formy rozległych wykruszeń materiału.
Poza tym nietrudno sobie wyobrazić mokrą (i/lub zaolejoną) powierzchnię w zapylonym
środowisku. Nie jest to zbyt estetyczny widok. Na dodatek, połączenie brudu, kurzu
i innych substancji ubocznych procesu produkcyjnego z wodą i/lub olejem na powierzchni
bieżni rolki nośnej, to nie tylko niekorzystny jej wygląd, ale również utrudnienia
w obsłudze i utrzymaniu właściwego - stabilnego rozkładu sił w układzie nośnym walczaka.
Alternatywą dla oleju lub wody jest grafit.
Ta szczególna postać węgla, jako środek o płytkowej, heksagonalnej strukturze krystalicznej
i właściwościach anizotropowych, pod wpływem przyłożonego, nawet niewielkiego naprężenia
ścinającego, wykazuje łatwe przemieszczania warstw kryształów. Właściwość ta (zwana
ściśliwością) jest podstawą do jego stosowania, jako środka smarnego lub jako jednego
z podstawowych komponentów środków smarnych.
Dodatkowo, zastosowanie grafitu, który jest suchym środkiem smarnym, zwiększa czystość
smarowanych powierzchni. Nie bez znaczenia jest również aspekt ekonomiczny czy też
czynniki ekologiczne.
Obok grafitu znanych jest wiele innych związków chemicznych o zbliżonych właściwościach.
Powszechne zastosowanie, jako dodatki do smarów, znalazły więc również:
- azotek boru,
- boraks,
- mika,
- diselenek molibdenu,
- disiarczek molibdenu,
- disiarczek wolframu.
Związki te, choć o podobnych własnościach, różnią się wybranymi parametrami, z których
najistotniejszym jest współczynnik tarcia ślizgowego. Również i grafit posiada wiele
dodatkowych cech, które determinują lub wykluczają jego zastosowanie w określonych
warunkach.
Przy doborze właściwego środka smarnego należy mieć na uwadze:
- kąt pochylenia walczaka,
- jego prędkość obrotową,
- naciski jednostkowe na styku pierścienia z rolkami,
- warunki otoczenia (temperaturę, zapylenie, itp.),
- rodzaj zastosowanego napędu.
System smarowania grafitem
ROZWIĄZANIA DOPASOWANE DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB
Znając parametry obiektu oraz konkretne warunki jego eksploatacji możemy określić
rodzaj środka smarnego - najbardziej optymalnego w zastosowaniu.
W przypadku wskazania grafitu lub medium pochodnego - zaprojektujemy również odpowiednią
konstrukcję systemu jego aplikacji.
Jako dopełnienie całości procesu wdrożeniowego oferujemy wykonanie oraz montaż kompletnych
zestawów.
Uwaga:
- wprowadzenie nowego systemu smarowania bieżni zmienia współczynnik tarcia pomiędzy
pierścieniami i rolkami;
- sytuacja ta wymaga skalkulowania nowych, docelowych wartości skoszeń rolek nośnych
celem skompensowania zmiany osiowych sił, będącej efektem zmiany wspomnianego wyżej
współczynnika tarcia ślizgowego;
- w przypadku obiektów systematycznie przez nas audytowanych, obliczenia wykonujemy
na podstawie danych uzyskanych z ostatniej inspekcji;
- w przypadku obiektów o nieustalonej geometrii układu nośnego, niezbędnym uzupełnieniem
usługi jest skrupulatny pomiar walczaka celem określenia bieżących skoszeń rolek
nośnych i osiowej dystrybucji sił;
- w obu przypadkach służymy stosowną asystą - nadzorem nad wdrożeniem wyznaczonych
przez nas regulacji pozycji rolek tak, aby uzyskać w efekcie pożądany efekt finalny.
ZALETY SYSTEMU SMAROWANIA GRAFITEM
- minimalizacja efektów pittingu i spallingu,
- zwiększenie stabilności osiowej pozycji obiektu
(poprzez zwiększenie stabilności współczynnika tarcia ślizgowego),
- niezmienność współczynnika tarcia ślizgowego w szerokim spektrum warunków temperaturowych,
- zwiększenie czystości powierzchni tocznych
(ograniczenie ryzyka uszkodzeń bieżni na skutek pozostawania na jej powierzchni
zbędnych zanieczyszczeń),
- łatwe i bezpieczne dozowanie środka smarnego,
- ograniczone do minimum czynności obsługowe,
- możliwość indywidualnej adaptacji systemu pod dowolną konstrukcję obiektu,
- niskie koszty użytkowania.
/ Zapytaj o szczegóły
oferty /