Skip Navigation LinksStart >> Produkty >> Bloki grafitowe

Bloki grafitowe

WYGODNE SMAROWANIE BIEŻNI PIERŚCIENI BIEGOWYCH I ROLEK NOŚNYCH

Dobór właściwego medium do smarowania po wierzchni toczących się po sobie elementów stanowi jeden z istotnych problemów, z jakim spotyka się ob sługa obiektów typu walczak obrotowy. Środki na ba zie olejów lub czasami nawet używanie wody, powo dują niekorzystne zjawiska w wierzchnich warstwach bieżni tocznych. Na pierścieniu - widocznym na zdję ciu poniżej - pokazano efekty zjawiska pittingu, po legającego na wykruszaniu się fragmentów materiału, podlegającego zmiennym naciskom w obecności nie ściśliwego płynu.
Mikropęknięcia obecne na powierzchni pierścienia (i/lub rolki nośnej) zostają wypełnione przez ciecz (olej, woda) a ta, skompresowana pod wpływem bar dzo dużych nacisków kontaktowych, powoduje dalszą propagację pęknięć, ostatecznie aż do uzyskania for my rozległych wykruszeń materiału.
Łatwo jest sobie wyobrazić mokrą (zaolejoną) po wierzchnię w zapylonym środowisku. Połączenie ku rzu i substancji ubocznych procesu produkcyjnego z wodą i/lub olejem na powierzchni bieżni rolki nośnej, to nie tylko niekorzystny jej wygląd, ale również utrud nienia w obsłudze i utrzymaniu właściwego - stabilne go rozkładu sił w układzie nośnym walczaka.
Alternatywą dla oleju lub wody jest grafit.
Ta szczególna postać węgla, jako środek o płytkowej, heksagonalnej strukturze krystalicznej i właściwo ściach anizotropowych, pod wpływem przyłożonego, nawet niewielkiego naprężenia ścinającego, wykazu je łatwe przemieszczania warstw kryształów. Właści wość ta (zwana ściśliwością) jest podstawą do jego stosowania, jako środka smarnego lub jako jednego z podstawowych komponentów środków smarnych.
Zastosowanie grafitu, który jest suchym środkiem smarnym, przede wszystkim zwiększa czystość smarowanych powierzchni oraz zapewnia stabilną wartość współczynnika tarcia Nie bez znaczenia jest również aspekt ekonomiczny czy też czynniki ekolo giczne.
Obok graf itu znanych jest wiele innych związków chemicznych o zbliżonych właściwościach. Powszechne zastosowanie, jako dodatki do smarów, znalazły więc również azotek boru, boraks, mika, di selenek molibdenu, disiarczek molibdenu, disiarczek wolframu. Związki te, choć o podobnych własno ściach, różnią się wybranymi parametrami, z których najistotniejszym jest współczynnik tarcia ślizgowego.
Również i grafit posiada wiele dodatkowych cech, które determinuj ą lub wykluczają jego zastosowanie w określonych warunkach. Istotną kwestią jest więc właściwy dobór jego parametrów.

System smarowania grafitem

ROZWIĄZANIA DOPASOWANE DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB

Przy doborze właściwego środka smarnego należy mieć na uwadze:
  • kąt pochylenia walczaka,
  • jego prędkość obrotową,
  • naciski jednostkowe na styku pierścienia z rolkami,
  • warunki otoczenia (temperaturę, zapylenie, itp.),
  • rodzaj zastosowanego napędu.
Znając parametry obiektu oraz konkretne warunki je go eksploatacji możemy określić rodzaj środka smar nego - najbardziej optymalnego w zastosowaniu. W przypadku wskazania grafitu lub medium pochod nego - zaprojektujemy również odpowiednią kon strukcję systemu jego dozowania.
Jako dopełnienie całości procesu wdrożeniowego oferujemy wykonanie oraz montaż kompletnych zestawów.

Uwaga:

zmiana / wprowadzenie nowego środka smarowania bieżni zmienia współczynnik tarcia pomiędzy pier ścieniami i rolkami. Sytuacja ta wymaga skalkulowa nia nowych, docelowych wartości skoszeń rolek no śnych celem skompensowania zmiany osiowych sił, będącej efektem zmiany wspomnianego wyżej współczynnika tarcia ślizgowego. W przypadku obiek tów systematycznie przez nas audytowanych, obli czenia wykonujemy na podstawie danych uzyska nych z ostatniej inspekcji. W przypadku obiektów o nieustalonej geometrii układu nośnego, niezbęd nym uzupełnieniem usługi jest skrupulatny pomiar walczaka celem określenia bieżących skoszeń rolek nośnych i osiowej dystrybucji sił. W obu przypadkach służymy stosowną asystą - nadzorem nad wdroże niem wyznaczonych przez nas regulacji pozycji rolek nośnych tak, aby uzyskać pożądany efekt finalny.

ZALETY SYSTEMU SMAROWANIA GRAFITEM

  • skuteczna redukcja efektów pittingu i spallingu,
  • zwiększenie stabilności osiowej pozycji obiektu (poprzez zwiększenie stabilności współczynnika tarcia ślizgowego – ciągła, równomierna aplikacja),
  • niezmienność współczynnika tarcia ślizgowego w szerokim spektrum warunków temperaturowych,
  • zwiększenie czystości powierzchni tocznych (ograniczenie ryzyka uszkodzeń bieżni na skutek pozostawania na jej powierzchni zbędnych zanie czyszczeń),
  • łatwe i bezpieczne dozowanie środka smarnego,
  • ograniczone do minimum czynności obsługowe,
  • możliwość indywidualnej adaptacji systemu pod dowolną konstrukcję obiektu,
  • niskie koszty użytkowania.
/ Zapytaj o szczegóły oferty /


Strefa klienta