WYGODNE SMAROWANIE BIEŻNI PIERŚCIENI BIEGOWYCH I ROLEK NOŚNYCH
Dobór właściwego medium do smarowania po
wierzchni toczących się po sobie elementów stanowi
jeden z istotnych problemów, z jakim spotyka się ob
sługa obiektów typu walczak obrotowy. Środki na ba
zie olejów lub czasami nawet używanie wody, powo
dują niekorzystne zjawiska w wierzchnich warstwach
bieżni tocznych. Na pierścieniu - widocznym na zdję
ciu poniżej - pokazano
efekty zjawiska pittingu, po
legającego na wykruszaniu się fragmentów materiału,
podlegającego zmiennym naciskom w obecności nie
ściśliwego płynu.
Mikropęknięcia obecne na powierzchni pierścienia
(i/lub rolki nośnej) zostają wypełnione przez ciecz
(olej, woda) a ta, skompresowana pod wpływem bar
dzo dużych nacisków kontaktowych, powoduje dalszą
propagację pęknięć, ostatecznie aż do uzyskania for
my rozległych wykruszeń materiału.
Łatwo jest sobie wyobrazić mokrą (zaolejoną) po
wierzchnię w zapylonym środowisku. Połączenie ku
rzu i substancji ubocznych procesu produkcyjnego
z wodą i/lub olejem na powierzchni bieżni rolki nośnej,
to nie tylko niekorzystny jej wygląd, ale również utrud
nienia w obsłudze i utrzymaniu właściwego - stabilne
go rozkładu sił w układzie nośnym walczaka.
Alternatywą dla oleju lub wody jest
grafit.
Ta szczególna postać węgla, jako środek o płytkowej,
heksagonalnej strukturze krystalicznej i właściwo
ściach anizotropowych, pod wpływem przyłożonego,
nawet niewielkiego naprężenia ścinającego, wykazu
je łatwe przemieszczania warstw kryształów. Właści
wość ta (zwana ściśliwością) jest podstawą do jego
stosowania, jako środka smarnego lub jako jednego
z podstawowych komponentów środków smarnych.
Zastosowanie grafitu, który jest suchym środkiem
smarnym, przede wszystkim zwiększa
czystość
smarowanych powierzchni oraz zapewnia stabilną
wartość współczynnika tarcia Nie bez znaczenia jest
również aspekt ekonomiczny czy też czynniki ekolo
giczne.
Obok graf itu znanych jest wiele innych związków
chemicznych o zbliżonych właściwościach.
Powszechne zastosowanie, jako dodatki do smarów,
znalazły więc również azotek boru, boraks, mika, di
selenek molibdenu, disiarczek molibdenu, disiarczek
wolframu. Związki te, choć o podobnych własno
ściach, różnią się wybranymi parametrami, z których
najistotniejszym jest współczynnik tarcia ślizgowego.
Również i grafit posiada wiele dodatkowych cech,
które determinuj ą lub wykluczają jego zastosowanie
w określonych warunkach. Istotną kwestią jest więc
właściwy dobór jego parametrów.
System smarowania grafitem
ROZWIĄZANIA DOPASOWANE DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB
Przy doborze właściwego środka smarnego należy
mieć na uwadze:
- kąt pochylenia walczaka,
- jego prędkość obrotową,
- naciski jednostkowe na styku pierścienia z rolkami,
- warunki otoczenia (temperaturę, zapylenie, itp.),
- rodzaj zastosowanego napędu.
Znając parametry obiektu oraz konkretne warunki je
go eksploatacji możemy określić rodzaj środka smar
nego - najbardziej optymalnego w zastosowaniu.
W przypadku wskazania grafitu lub medium pochod
nego -
zaprojektujemy również
odpowiednią kon
strukcję systemu jego dozowania.
Jako dopełnienie całości procesu wdrożeniowego
oferujemy wykonanie oraz montaż kompletnych
zestawów.
Uwaga:
zmiana / wprowadzenie nowego środka smarowania
bieżni zmienia współczynnik tarcia pomiędzy pier
ścieniami i rolkami. Sytuacja ta wymaga skalkulowa
nia nowych, docelowych wartości skoszeń rolek no
śnych celem skompensowania zmiany osiowych sił,
będącej efektem zmiany wspomnianego wyżej
współczynnika tarcia ślizgowego. W przypadku obiek
tów systematycznie przez nas audytowanych, obli
czenia wykonujemy na podstawie danych uzyska
nych z ostatniej inspekcji. W przypadku obiektów
o nieustalonej geometrii układu nośnego, niezbęd
nym uzupełnieniem usługi jest skrupulatny pomiar
walczaka celem określenia bieżących skoszeń rolek
nośnych i osiowej dystrybucji sił. W obu przypadkach
służymy stosowną asystą - nadzorem nad wdroże
niem wyznaczonych przez nas regulacji pozycji rolek
nośnych tak, aby uzyskać pożądany efekt finalny.
ZALETY SYSTEMU SMAROWANIA GRAFITEM
- skuteczna redukcja efektów pittingu i spallingu,
- zwiększenie stabilności osiowej pozycji obiektu
(poprzez zwiększenie stabilności współczynnika
tarcia ślizgowego – ciągła, równomierna aplikacja),
- niezmienność współczynnika tarcia ślizgowego
w szerokim spektrum warunków temperaturowych,
- zwiększenie czystości powierzchni tocznych
(ograniczenie ryzyka uszkodzeń bieżni na skutek
pozostawania na jej powierzchni zbędnych zanie
czyszczeń),
- łatwe i bezpieczne dozowanie środka smarnego,
- ograniczone do minimum czynności obsługowe,
- możliwość indywidualnej adaptacji systemu
pod dowolną konstrukcję obiektu,
- niskie koszty użytkowania.
/ Zapytaj o szczegóły
oferty /