W większości przypadków rolki nośne walczaków obrotowych łożyskowane są ślizgowo.
Przy znacznych siłach nacisku - obciążających panewki, ten rodzaj łożyskowania wymaga
zapewnienia wyjątkowo dobrych warunków ich smarowania. Niezwykle ważny jest więc
w tym przypadku zarówno sam dobór odpowiedniego środka smarnego, jak i utrzymanie
optymalnych parametrów jego pracy. Niestety, każdy nadmierny wzrost temperatury
powoduje zachwianie wartości tych parametrów, a tym samym znaczne pogorszenie właściwości
smaru. Ten niekorzystny stan w połączeniu ze znacznymi naciskami może doprowadzić
do gwałtownej degradacji powierzchni czopów i panewek.
Wzmożone wydzielanie się ciepła na styku czopa z panewką może być spowodowane wieloma
czynnikami. Wśród najbardziej typowych powodów należy wymienić:
- błędną pozycję rolek nośnych - rozregulowanie układu nośnego;
- wykorbienie osi geometrycznej płaszcza;
- ponadnormatywne obciążenie walczaka materiałem wsadowym;
- występowanie zanieczyszczeń środka smarnego.
Dodatkowym niekorzystnym czynnikiem, "sprzyjającym" wydzielaniu się ciepła na styku
panewki z czopem rolki nośnej, może być zmiana ich wzajemnego położenia zarówno
w ramach luzów osiowych, jak i promieniowych.
Zmiana takowa ma najczęściej miejsce w przypadku znacznych wartości osiowego bicia pierścienia biegowego,
a także może być ubocznym skutkiem celowego działania jakim jest regulacja skoszeń rolek nośnych.
Ten drugi przypadek jest niezwykle trudny do usunięcia, szczególnie gdy w wyniku regulacji dochodzi do osiowego "przeskoku" wału rolki w panewkach (rolka "ściągająca" staje sie "podciągającą" lub odwrotnie)
Z powyższych treści wynika, że przyczyn niekorzystnego stanu, jakim jest nadmierny
wzrost temperatury panewek łożysk rolek nośnych, jest wiele. Trudno je wszystkie
przewidzieć, a jeszcze trudniej je usunąć. Należy mieć więc w zanadrzu chociażby
możliwość złagodzenia skutków ich ewentualnego występowania.
Temu słusznemu celowi służą wszelkiego rodzaju układy chłodzenia - odprowadzające
nadmiar wydzielanego ciepła - standardowo lub opcjonalnie instalowane w korpusach
rolek. Niestety, częstokroć, są one mało wydajne, a przez to nie są one w stanie
odprowadzić większej ilości ciepła, szczególnie w przypadku nagłego wzrostu temperatury.
Nie wszystkie standardowe układy posiadają również moduły filtrujące olej, co jest
istotne szczególnie wtedy, gdy emisji ciepła towarzyszy zużycie współpracujących
elementów łożysk.
W takim przypadku przydatna okazać się może zewnętrzna, mobilna chłodnica oleju zbudowana
na bazie wysokowydajnego, wodnego wymiennika ciepła i dodatkowo wyposażona w filtr
cząstek stałych oczyszczający olej z zanieczyszczeń.
Chłodnica takowa jest do Państwa dyspozycji zarówno w opcji zakupu, jak i wypożyczenia.
/ Zapytaj o szczegóły
oferty /
ZALETY URZĄDZENIA
- łatwość i szybkość obsługi;
- możliwość relatywnie łatwego przemieszczania;
- zasada działania oparta na tradycyjnych osiągnięciach techniki;
- prosta budowa, będąca gwarancją niezawodnej oraz bezawaryjnej pracy.
DANE TECHNICZNE
|
|
środek chłodzący:
|
|
woda w obiegu *;
|
|
|
wydajność przepływu oleju:
|
|
11,4 dm3/min;
|
|
|
moc wymiany ciepła:
|
|
18 kW;
|
|
|
filtr cząstek stałych:
|
|
10 µm;
|
|
|
masa całkowita:
|
|
50 kg;
|
|
|
wymiary gabarytowe:
|
|
670 x 520 x 560 mm;
|
|
|
zasilanie:
|
|
230 V.
|
* zalecany jest dostęp do wody w obiegu otwartym oraz dostęp do kanalizacji ściekowej.